Wyzwanie Fantastyczna Dwunastka- STYCZEŃ

Witam, witam, witam, wraz z nowym rokiem, nowe wyzwanie. Ciągle można się zgłaszać, więc jeśli jeszcze ktoś jest chętny może napisać w komentarzu tutaj lub w zakładce wyzwania

Na pierwszy miesiąc wyzwania wybrałam gatunki epic fantasy i high fantasy czyli jak to zwykłam nazywać klasyczne fantasy. Obiecałam Wam pełne wyjaśnienia, przykłady itp., więc zacznijmy od tego czym są te gatunki. 

High fantasy, bo od tego zacznę swój nie dość długi wywód, to podgatunek fantastyki. Akcja rozgrywa się w całkowicie zmyślonym, względnie równoległym do naszej rzeczywistości i złożonym świecie. Występują elementy magiczne i postacie takie jak np.: krasnoludy, elfy, smoki. Charakteryzuje się wielowątkowością oraz akcją rozwleczoną w czasie (co przyczynia się do obszerności powieści, często są to wielotomowe serie). Autorzy często czerpią wenę z legend czy wierzeń ludów skandynawskich czy germańskich. Zazwyczaj występuje motyw walki dobra ze złem. 


Jeśli chodzi o epic fantasy to niektórzy używają tego jako synonimu high fantasy. W tym podgatunku występuje postać niepozorna, zwyczajna, która przemierza świat (zazwyczaj ogarnięty jakimś konfliktem) aby go ocalić- czyli walka sił dobrych i złych. Opiera się na epickiej przygodzie, której towarzyszą równe bitwy i niebezpieczne wyzwania. 



Przykładowe książki epic fantasy oraz high fantasy:
  • "Gildia magów" Trudi Canavan oraz inne książki tej autorki jak np. "Uczennica maga", "Łotr"
  • "Gra o tron" George R. R. Martin czyli cała seria powieści "Pieśń Lodu i Ognia"
  • "Władca Pierścieni" John Ronald Reuel Tolkien, jak również i "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
  • "Ostatnie życzenie", "Miecz przeznaczenia" Andrzej Sapkowski- najzwyczajniej w świecie wszystko o Wiedźminie
  • "Ogrody Księżyca" Steven Erikson czyli seria "Malazańskiej Księgi Poległych"
  • "Opowieści z Narnii" C.S. Lewis
  • Seria o Conanie Barbarzyńcy i seria "Koło Czasu" czyli np.: "Nowa Wiosna", "Oko świata"
  • "Eragon" Christopher Paolini
  • "Pierwsze prawo magii" Terry Goodkind- cykl "Miecz Prawdy"

Mam nadzieję, że skutecznie przybliżyłam Wam te dwa gatunki i nie będzie żadnych wątpliwości. W razie, gdybyście mieli jakieś uwagi czy pytania możecie napisać do mnie na mail lub lubimy czytać. Książek z tych gatunków jest mnóstwo, więc myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie.


Na przeczytanie książki z tego gatunku macie czas do 1 lutego czyli równiutko miesiąc i jeden dzień :P. Linki do recenzji przesyłajcie mi w komentarzach w zakładce wyzwania [TUTAJ].

13 komentarzy:

  1. Gatunki idealnie wpasowały się w to, co chciałam przeczytać w tym miesiącu. ;) "Pieśń lodu i ognia" część trzecia i początek sagi Sapkowskiego. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie, że trafiłam z tymi gatunkami :P

      Usuń
  2. A ja mam problem z rozróżnieniem fantasy i literatury fantastycznej. Według mnie to jedno i to samo, a prawda jest inna. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, dla mnie to dwie różne rzeczy :P W każdym razie ja rozumiem to w ten sposób, że fantasy to gatunek literacki, w którym jest dużo magii, bohaterowie mają nadnaturalne moce i zazwyczaj występują mityczne i legendarne postacie typu gobliny, fauny. Za to literatura fantastyczna to dziedzina literatury, jakby zbiór tych wszystkich gatunków fantastyki czyli horrory, sci-fi, fantasy. Starałam się, żeby było prosto napisane, ale jak zwykle coś pokićkałam :P

      Usuń
  3. Mam pytanie- czy "Mroczna wieża" Kinga łapie się na ten gatunek? Mówiłam, że ciemna masa jestem:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie cały cykl Mroczna wieża zalicza się do wielu gatunków. Głównie to fantasy, sci-fi i groza, ale spokojnie można zaliczać to do epic i high fantasy :)

      Usuń
    2. No to świetnie:) W takim razie niedługo wezmę się za "Rolanda":)

      Usuń
  4. Akurat jestem w trakcie czytania "Gry o tron" ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też mam pytanie czy "Złodziej dusz" Anety Jadowskiej zalicza się do tego gatunku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złodziej dusz to urban fantasy, więc niestety nie.

      Usuń
    2. Okej, tak właśnie się zastanawiałam nad tym.

      Usuń
  6. Na pewno przeczytam "Opowieści z Narnii", które mam w stosie, ale nie wiem, czy coś jeszcze uda mi się wygrzebać w tym miesiącu do wyzwania :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, ważne że przynajmniej jedną przeczytasz :D Ja właśnie skończyłam czytać Hobbita i o ile nie zdążę z Władcą Pierścieni, to będzie jedyna książka do wyzwania.

      Usuń

Jestem wdzięczna za każdy Wasz komentarz i opinie. Dziękuję ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...