Pytam Blogera: książka kontra ekranizacja




Dziś mam przyjemność zaprezentować Wam drugą odsłonę akcji „Pytam Blogera” pt. "książka kontra ekranizacja”. Ostatnio zrobił się jakiś szał na filmy na podstawie znanych pozycji. Jedne są beznadziejne, drugie zaś okazują się hitami. Co na ten temat powiedziały trzy blogerki? Zapraszam do przeczytania ich odpowiedzi. Zacznijmy od przedstawienia. W drugiej odsłonie akcji biorą udział:


Jaka jest Twoja ulubiona ekranizacja książki?

Clary: Jest ich naprawdę bardzo dużo, ale ograniczając się do 3 są to "Pamiętnik", "Harry Potter" i „Poradnik pozytywnego myślenia”.
Jadźka: W ostatnim czasie widziałam sporo ekranizacji, producenci sięgają coraz częściej po znane powieści i tworzą z nich filmy. Najlepszym z nich, jak się okazało, był „Atlas chmur” autorstwa Davida Mitchell’a. Nie spodziewałam się, że zostanie ona oddana w tak szczegółowy sposób. Ekranizacje znane są z tego, że ograniczają ilość wątków, lecz tutaj wszystko zostało umieszczone w filmie. I to sprawiło, że produkcja wyglądała fantastycznie.
Mani: Bardzo długo uwielbiałam "Szkołę uczuć" (ekranizacja "Jesiennej miłości" Sparksa), oglądałam ją chyba z dziesięć razy. Na teraz moją ulubioną ekranizacją jest "Atlas chmur" - zachwyciła mnie nie tylko gra aktorska, ale całokształt. Film jest bardzo piękny wizualnie i ma cudowną ścieżkę dźwiękową. Co ciekawe i książka i film podobały mi się w tym samym stopniu, co nie zdarza się u mnie często.

Czy zdarzyło Ci się, żeby film był lepszy od książki? Jeśli tak to jaki?

Clary: Tak zdarzyło się, w zasadzie zdarza się za każdym razem jeśli chodzi o książki Sparksa. Ekranizacja zawsze jest lepsza od książki. Przykład? "Bezpieczna przystań", "Pamiętnik, "Szczęściarz".
Jadźka: Jeszcze nie spotkałam się z taką sytuacją, żeby film był lepszy do książki. Są albo znacznie gorsze, albo (rzadko, ale jednak) są równie dobre jak książka.
Mani: Hmm... póki co, chyba nie, aczkolwiek słyszałam, że film "Trzy metry nad niebem" jest lepszy od swojej papierowej wersji. Póki co nie chcę nic na ten temat mówić, bo lektura jeszcze przede mną.


Co doceniasz w ekranizacjach książek?

Clary: Najbardziej odniesienie do książki. Najważniejsze dla mnie jest to, aby nie było jakiś rażących różnic w wyglądach bohaterów czy w wybranych scenach.  Wiadomo, że nigdy nie otrzymamy idealnego odzwierciedlenia książki, ale jednak najlepiej żeby tych różnic było jak najmniej.
Jadźka: Przede wszystkim zaangażowanie w oddanie szczegółów. Im bardziej technologia się rozwija, mamy więcej możliwości zobaczenia coraz lepszych efektów specjalnych. Najlepiej wygląda to w przypadku ekranizacji książek fantastycznych i chyba te najlepiej mi się ogląda.
Mani: Ciężkie pytanie, mogłabym z łatwością powiedzieć, czego nie doceniam ;). Na pewno to, że dzięki nim mamy lepsze wyobrażenie o bohaterach. Myślę, że dobrze musi to działać w przypadku, gdy ktoś ma słabą wyobraźnię. U mnie zazwyczaj okazuje się, że "mój" obraz postaci jest diametralnie inny od wizerunku, który wybiorą producenci filmowi.

Ekranizację jakiej książki chciałabyś obejrzeć na wielkim ekranie?

Clary: Bardzo długo czekałam na "Miasto kości" ale już miałam okazję widzieć na dużym ekranie, teraz moim filmowym Must Have jest "W pierścieniu ognia".
Jadźka: Może powiem tak: są pewne książki, które uwielbiam i mocno cenię, jednak obawiałabym się obejrzenia ich ekranizacji. Dlaczego? Film nie oddaje tego, co zawiera powieść i ich wartość mogłaby być stracona. Tak było w przypadku „Akademii Wampirów”, jednak ekranizacja już powstaje i po obejrzeniu trailera wiem, że bardzo chcę obejrzeć ten filmJ Jednak wciąż żyję w przekonaniu, że niektórych książek lepiej „nie ruszać”.
Mani: Trylogia "Cukiernia pod Amorem" na pewno miałaby świetny klimat, jestem bardzo ciekawa, jak zostałaby pokazana na wielkim ekranie.



***
Bardzo dziękuję blogerkom za odpowiedzi :) Mam nadzieję, że Was pytaniami nie wymęczyłam. Następna odsłona zapewne ukaże się w październiku, a w niej kolejny temat i kolejni męczeni przeze mnie blogerzy :)

17 komentarzy:

  1. Ciekawe pytania Też bardzo lubię ekranizacje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy pomysł na notkę :) Niektóre ekranizację są lepsze od książek co z bólem muszę przyznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny post, ciekawe pytania i jeszcze ciekawsze odpowiedzi. Niestety rzadko kiedy udaje się obejrzeć dobrą ekranizację. Jednym z lepszych filmów na podstawie książki jest "Ojciec chrzestny". Pierwszą część bardzo często oglądam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny temat na wywiadzik :-) Blogerki pewnie nic nie miały przeciwko temu, że je pomęczyłaś ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny wywiad. Moje odpowiedzi często pokrywały się z odpowiedziami którejś z trzech dziewczyn :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna akcja. Moje ulubione ekranizacje to zdecydowanie Harry Potter, a przede wszystkim ścieżka dzwiękowa, znajdą się też tu Igrzyska Śmierci i Poradnik pozytywnego myślenia, gdzie gra moja ukochana Jenifer. Do jednych z najgorszych ekranizacji zaliczam 'Zmierzch'

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajna akcja, jeszcze się z nią nie zetknęłam:))
    I zdecydowanie muszę się zgodzić z Clary- moim filmowym marzeniem jest obejrzeć "W pierścieniu ognia". Co prawda książka jeszcze przede mną, ale poprzednią przeczytałam i jestem po prostu zachwycona. Odliczam dni do premiery ^^

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja mam taki temat na prezentację maturalną ;) Oczywiście książka zawsze jest "ta lepsza". Choć "Gwiezdny pył" bardziej podobał mi się w filmowej odsłonie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Film "Szkoła uczuć" na podstawie powieści Nicholasa Sparksa był również lepszy od powieści.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajna zabawa ;) Pytania trochę trudne jak dla mnie, i sama nie wiedziałabym, jak na nie odpowiedzieć (może dlatego, że nienawidzę ekranizacji) ;) Niemniej jednak blogerki świetnie sobie poradziły! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pytania nie były trudne, z resztą, jak wspominałam, trafił mi się ulubiony temat, na który często rozmawiam;) Dzięki za możliwość udziału:D

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajnie wyszło ;) odpowiedzi trochę różne, trochę podobne. Ale pomysł na akcję świetny ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny wywiad :) zgadzam się, że ekranizacja "Pamiętnika" jest lepsza :)

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy Wasz komentarz i opinie. Dziękuję ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...