Byzantium



Tytuł: Byzantium
Reżyseria: Neil Jordan
Scenariusz: Moira Buffini
Produkcja: Wielka Brytania, USA, Irlandia
Gatunek: Fantasy, dramat, thriller
Premiera: 2 sierpnia 2013 (Polska)
Ocena: 4-/6



Clara (Gemma Arterton) i Eleanor (Saoirse Ronan) to dwie tajemnicze kobiety, które nagle pojawiają się w małej miejscowości nad morzem. Clara poznaje Noela (Daniel Mays), a on proponuje im zatrzymanie się w starym, podupadłym pensjonacie. Nikt nie zna sekretu dwóch kobiet, skrywanego przez kilkaset lat, aż do momentu, gdy Eleanor zaprzyjaźnia się z miejscowym chłopcem- Frankiem (Caleb Landry Jones). Dziewczyna spisuje całe swoje dzieje i mu je daje. Rozpoczyna to serię przerażających zdarzeń i walkę o przetrwanie.
„Bo życie wieczne otrzymują tylko ludzie gotowi na śmierć.”

„Byzantium” niestety nie jest odpowiednim filmem dla osób lubiących wartką akcję. Można się nim delektować, powoli zagłębiać w pełną intryg, bólu i kłamstwa historię. To film dla koneserów pragnących poznać całkowicie odmienne dzieje wampirów. W jaki sposób powstają, co robią, aby przeżyć, jak wysysają życie z ofiar… W „Byzantium” wszystko jest inaczej niż zwykle, a jednocześnie tak samo. Wnosi do dziejów filmowych wampirów wiele ciekawych rzeczy. To jak połączenie mroczności z „Pamiętników wampirów” i tajemniczego „rządu” w stylu Volturi ze „Zmierzchu”, ale z odmienną historią i swoim własnym niepowtarzalnym stylem. 

Pewnie widząc zapowiedzi czy plakaty promujące ekranizację, można pomyśleć sobie, że to taki drugi „Zmierzch”. Jednak „Byzantium” jest bardziej mroczne, co kojarzy się z dawnymi uosobieniami wampirów. Klimat tego filmu daje mi nadzieję na powrót ery prawdziwie strasznych krwiopijców okrytych mroczną tajemnicą. 

Mimo tego wszystkiego, gra aktorska pozostawia sobie wiele do życzenia. Może nie tyle gra, ile sam wybór obsady. Saoire, znana głównie z fenomenalnej roli w „Intruzie”, spisała się świetnie w roli dziewczyny o jednej twarzy. Gemma również pasowała do swojej roli Clary. Odważna, wulgarna postać, która przyćmiła swoim zachowaniem nawet Eleanor. W ciągu całego filmu przeszła niezwykłą przemianę i to ona, dla mnie, była główną bohaterką. Jednak, gdy tylko patrzę na Caleba grającego Frankiego to krew mnie zalewa. Ten człowiek w każdej scenie wyglądał, jakby właśnie wlał w siebie kilka litrów alkoholu. Poza tym, bohaterowie męscy w „Byzantium” byli bardzo słabi, nieporadni. Za to, na szczęście, wszystkie kobiety nadrabiały to swoją pewnością i odwagą. 

W filmie non stop słychać ten sam utwór. Nie twierdzę, że jest brzydki, wręcz przeciwnie. Ale czy to leją się wodospady krwi, czy główna bohaterka spaceruje po mieście, gra ta sama melodia. Przez to z każdą minutą ten film staje się bardziej monotonny. Choć z drugiej strony dobrze, że twórcy zdecydowali się na jeden melancholijny klimat, a nie pomieszanie komedii z horrorem czy czymś innym. 

Jednym z plusów filmu są retrospekcje z czasów, gdy główne bohaterki jeszcze nie były krwiopijcami. Kobiety w sukniach, przytułki, klasztory, mężczyźni dumnie jeżdżący na koniach. Wyrachowane intrygi tamtych czasów dodawały „Byzantium” jeszcze więcej mroku i tajemniczego klimatu. 

Do zapoznania się z filmem zachęcam wszystkich fanów wampirów. I mimo, że „Byzantium” ma wiele minusów, a akcja nie jest tam najżwawsza, to dla miłośników mrocznych klimatów i niepowtarzalnych historii wiążących ze sobą współczesność i przeszłość, jest to film idealny.
Zwiastun: 
 

Recenzja napisana dla Debiutext

15 komentarzy:

  1. Chętnie bym obejrzała, być może ten film przywróciłby moją wiare w wampiry :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie mógłbym obejrzeć ale nie czuję się specjalnie zachęcony. Jeśli nadarzy się okazja, tytuł będę pamiętać ;3

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie za bardzo mi podchodzą wampiry, a Twoja recenzja też nie za bardzo zachęca, więc odpuszczę sobie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm, może kiedyś ;) Na razie jakoś nie ten film nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wątpię bym się skusiła na ten film.

    OdpowiedzUsuń
  6. Od dawna czekam na ten film w dobrej jakości gdzieś w sieci ;d

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawi mnie ten film, obejrzę na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie mam ochoty na ten film. Odstraszyła mnie muzyka...

    OdpowiedzUsuń
  9. pierwsze słyszę o tym filmie, ale jestem bardzo zaciekawiona, ponieważ lubię obie aktorki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią obejrzę w wolnej chwili ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie dla mnie, ostatnio niewiele oglądam. ; D

    OdpowiedzUsuń
  12. Niedawno go obejrzałam, mimo że nie przepadam za wampirami. Polubiłam Clarę, bardzo fajna postać. :) A takie tempo akcji/ujęć bardzo mi odpowiada, momentami jeszcze bym zwolniła.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ochote na ten film, choć szału sie nie spodziewam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chciałam iść do kina na ten film, ale nie miałam kiedy. Ciekawił mnie głównie ze względu na aktorkę - Saoirse Ronan, która świetnie zagrała w "Intruzie". Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się obejrzeć "Byzantium" :)

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy Wasz komentarz i opinie. Dziękuję ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...