"Duma i uprzedzenie"- Jane Austen

Tytuł: "Duma i uprzedzenie"
Autor: Jane Austen
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość stron: 304












Książka opowiada o rodzinie Bennetów. Pani Bennet za wszelką cenę chce dobrze wydać swoich pięć córek za mąż. Nadarza się ku temu okazja gdy do Netherfield, położonego sąsiednio majątku wprowadza się młody i bogaty pan Bingley wraz z dwiema swoimi siostrami, szwagrem i przyjacielem- panem Darcym. Marzenia pani Bennet mogą się spełnić gdyż widać, że sąsiad jest zainteresowany najstarszą z jej córek- Jane. Za to Elżbieta nie jest w dobrych stosunkach z panem Darcym. Niedługo potem do Meryton przyjeżdża pułk milicji. Jednym z oficerów jest Geogre Wickham, który opowiada Lizzy o niegodziwości pana Darcy'ego.  Gdy pan Bingley nagle wyjeżdża do Londynu, a za nim reszta sąsiedstwa z Netherfield zaczyna krążyć plotka o nieprędkim powrocie. Zakochana Jane załamuje się i po pewnym czasie również wyjeżdża z państwem Gardiner do wielkiego miasta. W tym czasie do państwa Bennetów przyjeżdża pastor Collins z zamiarem poślubienia jednej z dziewczyn. Wybór padł na Elżbietę, która odrzuciła jego oświadczyny. Niezrażony pastor oświadczył się jeszcze raz tym razem Charlottcie- przyjaciółce Lizzy, która widząc płynące z tego korzyści przyjęła go. Po pewnym czasie Elżbieta wyjeżdża aby odwiedzić przyjaciółkę. W czasie tego wyjazdu zapoznaje się z Lady Katarzyną de Bourgh i spotyka pana Darcy'ego. Tam właśnie zostaje poproszona przez niego o rękę. Odmawia mu zarzucając okrucieństwo wobec Wickhama i zarzutów które ma do jej rodziny. Następnego dnia spacerując otrzymała od niego list z wytłumaczeniami. Gdy wraca do domu nie może przestać myśleć co jest prawdą a co kłamstwem. Później państwo Gardiner zapraszają Lizzy na wakacje do hrabstwa Derby. Wszystko było by cudownie gdyby nie zamierzono obejrzeć posiadłości pana Darcy'ego w Pemberley. Niestety Elżbieta w ostatniej chwili spotyka gospodarza i zauważa w nim nadzwyczajną zmianę na lepsze. Wyjazd przyspieszyła wiadomość od Jane, która informowała o ucieczce ich najmłodszej siostry- Lidii z panem Wickhamem...

Nie zdradzę reszty. Żeby dowiedzieć się co było dalej musicie przeczytać tę książkę. Jest naprawde godna spędzonego nad nią czasu.
Książka naprawdę mnie wciągnęła. Styl Jane Austen bardzo mi się spodobał. Jej przemyślenia i analizy zachowań poszczególnych postaci były ciekawe i dzięki nim mogłam bardziej wczuć się w treść powieści.
Chyba każdy się ze mną zgodzi, że najbardziej intrygującą postacią jest pan Darcy. Niby dumny i dbający tylko o siebie i o swoje interesy człowiek, a tak naprawdę czuły, troskliwy, uczynny i sympatyczny.
Serdecznie polecam. Daje 6/6.

28 komentarzy:

  1. O Jane Austen słyszałam dużo i aż wstyd przyznać, że nie czytałam żadnej z jej książek... No cóż, dopisuję "Dumę i uprzedzenie" do lektur obowiązkowych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. właśnie czytam inną książkę tej autorki, ale tą też mam na swojej liście ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam film, wiem co dalej, ale i tak przeczytam tę książkę. Jest w moim stosiku i bardzo jestem ciekawa moich odczuć po jej przeczytaniu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Może widziałaś moją recenzję, bo w zupełności się z tobą zgadzam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam film, a książkę mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam już dwa razy i mogłabym jeszcze raz :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kocham! Kocham styl autorki, fabułę jak i XIX wiek. Cudowna książka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dużo słyszałam o tej książce, ale przytoczony przez Ciebie zarys fabularny wygląda mi na literacką "Modę na sukces" :P Raczej sobie odpuszczę

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam dawno temu, może kiedyś do niej wrócę i przypomnę sobie fabułę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Hmmm...uwielbiam, po prostu uwielbiam:D
    Książka jak i film są rewelacyjne :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Aż mi wstyd, ale nie miałam jeszcze okazji spotkać się z tą autorką. Mam nadzieję, że szybko nadrobię zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  12. Szczerze mówiąc nie przepadam za Austen.
    Film podobał mi się zdecydowanie bardziej, a jeśli idzie o książki, to wolę "rozważną i romantyczną" niż "dumę...".

    Oczywiście, są to dobre książki, jednak wielką miłośniczką Austen nigdy nie będę mogła się mienić. Coś mnie drażni w jej stylu i nie umiem zlokalizować źródła tego uczucia.
    Pewnie wrócę do niej za kilka lat, a może wtedy inaczej spojrzę na tę książkę?:))

    Pozdrawiam ciepło;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tyle pozytywnych opinii chodzi o te książce, więc faktycznie będę musiała się z nią bliżej zapoznać. Mam nadzieję, że nastąpi to w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Aż wstyd, że jeszcze nie czytałam! Trzeba to zmienić ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Muszę się w końcu za nią zabrać, tak samo jak za "Przeminęło z wiatrem: ;d

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam tę książkę! Jedna z moich ulubionych. Zakochałam się po uszy w Panu Darcym ;)))

    OdpowiedzUsuń
  17. o proszę... mój kolejny "wstyd się przyznać - nie czytałam"! :P ale ciii... :) muszę przeczytać koniecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. uwielbiam tę książkę, chociaż dopiero niedawno postanowiłam ją przeczytać. :)
    pan Darcy to wspaniały bohater, takiego spotkać na swojej drodze...! :P

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  21. I thinκ the аdmin of this web page iѕ aсtually workіng hard fοr his
    ωеb page, аs hеre eveгу datа іs qualіty bаseԁ informatіon.


    Feel free to visіt my wеb blog pikavippii.net
    Here is my weblog :: pikavippi

    OdpowiedzUsuń
  22. I cοuldn't resist commenting. Very well written!
    Here is my website ... instagram-follower.com

    OdpowiedzUsuń
  23. An interesting discussion is worth comment. I believe that you ought
    to write more about this issue, it may not be a taboo matter but generally folks don't talk about such issues. To the next! All the best!!

    Also visit my page; yxp

    OdpowiedzUsuń
  24. First off I want to say terrific blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
    I was curious to know how you center yourself
    and clear your thoughts before writing. I have had
    trouble clearing my mind in getting my thoughts out there.
    I do enjoy writing but it just seems like the
    first 10 to 15 minutes are usually wasted simply
    just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints?
    Many thanks!

    Also visit my page :: is pinterest social media

    OdpowiedzUsuń
  25. This post will assist the internet viewers for setting up new blog or
    even a weblog from start to end.

    Check out my web-site; www.ucsonvc.org

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam książki Jane Austen. Czytałam póki co trzy i "Duma i uprzedzenie" jest moja faworytką. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Mi również "Duma i uprzedzenie" bardzo się podobała, ale tylko książka. Przyznaję, że popełniłam błąd i najpierw obejrzałam film, który niestety nie przypadł mi do gustu, za książkę miałam się w ogóle nie zabierać, ale jakoś tak wyszło, że ją przeczytałam.

    Pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga: http://paradise-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy Wasz komentarz i opinie. Dziękuję ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...